maanantai 11. huhtikuuta 2011

Elina 2.6 -turhauttavaa

Viime torstaina oli vika kerta Elinan kurssista. Treeneissä ei oikeen toiminut mikään.. :( mua rupes ihan ahistamaan, kuinka paljon tuli takapakkia ja viirukin oli ihan hajalla, että mikä menee pieleen.. Tässä nyt VIDEO parhaista paloista.

Rata oli meille liian vaikea. Olisi pitänyt päästä enemmän vapaatreenaamaan nimittäin radalla oli jotain tekniikoita joita ei vielä oltu kertaakaan tehty. Täysin uusia juttuja oli serpentiini, välistävedot ja kontakti radalla. Ollaan Viirun kanssa vasta opeteltu reagoimaan vastakäteen, kun niin helpolla jää kaarrattamaan eikä tule esim hyppyä mua kohden. Paikaltaan sujuu ja idea olisi miten lähtisin treenaamaan, kunhan vaan pääsisin hallille.
Viiru tosin yllätti ekalla kerralla, kun tuli kakkos hypyn mua kohti pelkällä vastakädellä. Olin ihan äimänä, mutta en ohjannut kolmannelle hypylle työntöä tarpeeksi selkeästi. Seuraavilla monilla yrityksillä ei enää tullut yhtään mua kohti. Elinan mielestä mun ohjaus oli vähän myöhässä enkä ollut tarpeeksi pitkällä. Mä en vaan millään tuntunut kerkeevän, ja videoltakin katsottuna moni koira olisi lukenut mun ohjauksen.. noi kun on vaan niin vaikeita nuorelle. Suurin ongelma mun mielestä oli siinä, ettei Viiru vielä lue vastasta kättä tarpeeksi hyvin. Mä en tule ikinä ohjaamaan ihan prikulleen oikein joten herkemmin pitää reagoida!
Vaihdettiin vastasen veto jopa puolivalssiin, muttei tullut enää siihenkään.... ääääää! Palkkailtiin sitten vähän ja saatiin loppujen lopuksi menemään jotenkin, ehkä tuurilla. Hetken päästä ei nimittäin toiminut taaskaan.

Aa putken kautta: Ensimmäinen kerta ok, mutta karkasi aalta pikkasen liian aikasin. Jätin lelun eteen ja uusiksi. Nyt kyttäsi lelua ja tuli hiippaillen. O-ou, ei oo ikinä ennen tehnyt tätä! Uudestaan ilman lelua, mutta ohjasin aalle vähän huonosti. Juoksi ohi ja sen jälkeen tuli tosi epävarmaksi :( yritti hypätä aalta alas tai kieltää kokonaan. Kädellä vieden meni mutta erittäin hitaasti. Itku :( pitikin mennä sotkemaan tämäkin :( tuli ihan liikaa huonoja toistoja. Olisi pitänyt ottaa samantien remmiin ja helpottaa. Tehdä pelkkä aa eikä todellakaan putken kautta.
Lisäksi kokeiltiin liikkeestä kutsumista kontaktilta. Ei se varastanut kertaakaan, mutta en todellakaan halua lisätä painetta nyt yhtään enempää kontakteille. Jatketaan tätä projektia joskus myöhemmin. Toki pitää kiinnittää huomiota, etten kutsu liikkeestä näin yleisesti.

Jatkossa Viiru tiputti yhden riman melkeen joka kerta (oli kuulemma huolimaton eikä osannut rytmittää askeliaan niin lyhyellä välillä). Jatkossa piti takaatörkkästä hypylle ajoissa jotta pääsee alta pois valssiin. Takaakierrossa ei ongelmaa, mutta juoksi valssin läpi hyppäämättä hyppyä. Videokin paljasti, että olin armottomasti myöhässä.
Laitettiin lelu odottamaan laskeutumiskohtaan. Ensin piti hypätä hyppy aivan vastaseen suuntaan ennen kuin pääsi takaa kiertoon. Huhhuh kun oli vaikee tehtävä Viirulle! Lelu veti niin voimakkaasti puoleen, että kielsi varmaan 5 kertaa, vaikka olin melkeen hypyssä kiinni. (Näitä treenattava paljon!!) Lopulta onnistui ja kerkesin tehdä valssin just ja just, vaikka jäin niin jumiin ekalle hypylle.

Välistävedon kanssa oli myös vaikeuksia. Veti taas mun myöhässä olleesta puolivalssista läpi toiselle hypylle. Ideana oli lähettää koiran puoleisella jalalla jotta toiseen suuntaan päästään mahdollisimman nopeasti liikkeelle. Uutta mulle ja kun kaiken piti tapahtua nopealla tempolla, tuntui että mulla on ihan liikaa tehtäviä lyhyeen aikaan. Usein työnsinkin Viirun pitkälle hypylle koiranpuoleisella jalalla kun en ehtinyt aikasemmin tehdä liikettä. En siis kertonut millään, että olisi pitänyt kääntyä takaisinpäin.

Ens vapaatreeneissä pitää opettaa nuo ohjauskuviot alusta asti. Samoin pitäs panostaa kontakteihin, kun niitä ei olla otettu ikuisuuteen. Nuoresta koirasta huomaa tosi helposti epävarmuuden. Ei saa unohtaa draivia, ettei nyt ihan liikaa vaadita liian nopeesti.

5 kommenttia:

  1. Tiedän tunteen, kun tulee tehtyä liian vaikeita harjoituksia :( Itselle tulee niin paha mieli, mutta hyvä asia tässä on se että muistaa jatkossa, ainakin jonkun aikaa, olla tarkkana harjoituksien vaikeustason suhteen.

    Meidän pitäisi myös treenata noita tekniikoita kuntoon. No, nyt on enemmän vapaatreeniaikaa kun pääsimme ulos. Ja kohta päästään tekemään kimppatreenejä :) Ihana kevät!

    VastaaPoista
  2. Ensi lauantaina vedetään kyllä parhaat treenit ikinä, nih! :)

    VastaaPoista
  3. Niimpä! Mä muuten ajattelin olla tiistaihin asti Espoossa, ja käydä Ojangossa vapaatreenaamassa, että jos Anna pääset mukaan niin ois kiva.

    lauantaita odotellessa... :)

    VastaaPoista
  4. No hitsi, mulla tietenkin just tämä viikko aika täyteen buukattu :( Perjantaina olen Ojangossa, kun on BATin alkeiskurssin katselmus klo 18-19.30 ja sen jälkeen ajattelin vapaatreenata (kun en varmaan ehdi niin aikasin että ehtisin ennen sitä).

    Viikonloppuna olen varmaan Espoossa, kun ajattelin käydä Borderterrierikerhon järjkkäämillä rotupäivillä. Patricia luennoi siellä lauantaina ja ajattelin mennä kuuntelemaan :)

    Sitten meillä onkin taas Tinon ryhmätreenit maanantaina.

    VastaaPoista
  5. joo no mä en oo siellä vielä perjantaina joten joku toinen kerta sitten!

    VastaaPoista